Перший урок у 1 класі (2015/2016 н.р.)

МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ

щодо організації та проведення Першого уроку в 1 класі

Творча група вчителів Макарівського району:

Багінська Юлія Павлівна, вчитель початкових класів Лишнянської ЗОШ І-ІІІ ступенів,

Українець Надія Миколаївна, вчитель Макарівського НВК «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – природничо-математичний ліцей»,

Шкуратова Валентина Миколаївна, вчитель початкових класів Бишівської ЗОШ І-ІІІ ступенів

Перше враження в дитини від школи має залишити позитивний слід у її душі на всі шкільні роки. Тому перед вчителем початкових класів стоїть особливо важливе завдання – сформувати позитивне ставлення першокласника до школи та навчання в ній.

Перший урок може бути проведено як традиційно, так і з  використанням інноваційних технологій. Варто провести знайомство учнів першого класу зі школою як незабутню яскраву подію в їхньому житті, яка запам’ятається кожному на все життя, подарує добрий настрій, наповнить урочистістю, емоційністю, святковістю.

Перед першокласниками відкриваються двері Країни знань, нових досягнень, цікавих справ і розкриття особистих талантів, тому під час уроку рекомендуємо використати цікаві активні та, за можливості застосування, інтерактивні форми і методи.

Акцентуємо увагу, що в 2015/2016 навчальному році тему Першого уроку навчальні заклади обирають самостійно.

Пропонуємо для першокласників сценарій уроку з теми «Школа радо вас вітає!» у формі казки. Адже казка є активним методом навчання, місточком між дитячим садочком і початковою школою і саме вона допоможе розв’язати багато педагогічних питань: краще засвоєння і запам’ятання навчального матеріалу; зняття втоми в процесі розумової діяльності; розвиток творчих можливостей, індивідуальних здібностей кожного учня; розвиток розумових процесів (уваги, сприймання, пам’яті, мислення); отримання позитивних емоцій.

Завчасно необхідно подбати про відповідне оформлення класної кімнати, що сприятиме глибокому та усвідомленому сприйняттю теми уроку.

На уроці можна використати мультимедійні  презентації  з музичним  супроводом, музичні твори, відеоролики, фрагменти мультфільмів патріотичної спрямованості, зокрема, створених телеканалом «ПлюсПлюс».

Тема.  Школа радо вас вітає!

Мета: розширити і уточнити уявлення учнів про школу; вчити дітей вмінню  слухати, розуміти вчителя, однокласників; виявляти увагу до рідних; сприяти згуртуванню дитячого колективу, виховувати почуття відповідальності; розширювати кругозір учнів; розвивати увагу, монологічне мовлення, уміння словом, піснею висловлювати теплі почуття; виховувати товариськість, доброту, взаєморозуміння, щирість і щедрість душі, чуйність, доброту, милосердя, любов і повагу до старших, шанобливе ставлення до державного майна; викликати інтерес і повагу до національних традицій та природи рідного краю та українського народу.

Технічні засоби: комп’ютер, телевізор, музичні аудіозаписи, відеопрезентації, запис музичної фізкультпаузи.

Наочне обладнання: українські рушники, коровай, зерно, декорація казкової Лісової хатинки з надписом «Лісова школа», маски для лісових звірят, плакат «Школа радо вас вітає!» , картки зі словами «Україна», «Батьківщина», «Дім», «Родина, Сім’я», «Школа», «село Лишня»,  гілка верби та калини,  Прапор України із зображенням серця, шаблони ангелів-охоронців, кульки, наповнені гелем.

Хід уроку

Учитель зустрічає учнів та батьків біля класної кімнати з короваєм на українському рушнику.

Учитель. 

Слухайте, слухайте, слухайте!

І не кажіть, що не чули!

І не кажіть, що не бачили!

Сьогодні в нашому шкільному королівстві свято!

Свято з нагоди створення нашої нової шкільної сім’ї!

Зустрічайте винуватців  цієї події!

 

Ідіть під рушником, хлопчики й дівчатка!

Хай чистим полотном встеляться ваші життєві дороги.

Шануйте батька і матір, що дали вам життя і любов на віки!

А ви, батьки, благословіть своїх дітей!

Під музику «Весняного вальсу»  Фредеріка Шопена діти заходять до класу. Батьки благословляють дітей і посипають зерном.

Вступне слово вчителя

Любі діти! Дорогі батьки, гості, запрошені!

Наш спільний дім – єдина Україна,

Сьогодні всіх дітей скликає на урок.

Щаслива буде хай кожнісінька дитина

І впевнено в науку робить крок!

 

Сьогодні свято радістю багате.

Сьогодні ви, шановні мами й тата,

Діток своїх веселих та завзятих

До школи вперше дружно привели.

 

Тож, як ведеться, хочу всіх вас привітати,

За нашим українським звичаєм буду Вас зустрічати.

Дарую хліб і сіль, всім на добро,

Щоб в класі тільки щастя в нас було.

Учитель на українському рушникові підносить батькам коровай.

Учитель    Я беру ваших діток за руки

                   Й поведу по дорозі до знань,

                   У чудову країну науки,

                   По цікавих стежинах пізнань.

                   Казка чарівна

                   У гості на вас чекає давно,

                   Адже ви вже не малі.

                   Ви – справжні школярі.

                   То ж вважаю, що якраз

                   Урок розпочати час.

                   Приготуйте долоньки просто,

                   І казку запросимо в гості.

Діти аплодують.

 

У класі розміщена казкова  Лісова хатинка. Біля неї стоять казкові дерева, кущі, пеньочки, на яких сидять «Лісові мешканці»,  ролі яких виконують учні 5 класу. У хатинці відкривається віконце. З’являється Лісовичок.

Лісовичок         Ви не бачили ніколи,

                            Як звірята йшли до школи?

                            О! Про це цікаво знати…

                            Хочу всім вам розказати.

                            Звірі, як і людські діти,

                            Вміють плакати й радіти,

                            Вміють бігати й стрибати

                            Й хочуть все на світі знати,

                            Їх же мусить хтось навчати,

                            Як у лісі треба жити.

                            Тому школу в певний строк

                            І відкрив я – Лісовичок,

                            Щоб усі малі звірята

                            В школі все могли вивчати.

                            В гарний день, в осінній час

                            Всі прийшли у перший клас.

                            Боязкі, смішні й сміливі –

                            Звірі всі були щасливі.

                            Як тут буде ще не знали,

                            Але всі поприбігали.

До хатинки по черзі виходять Жабка, Метелики, Ослик, Півник, Ведмедик, Сова.

Жабка                Я з болота прискакала,

                            Знань у мене зовсім мало.

                            А тому я хочу вчиться –

                            У житті це знадобиться

 

Метелики           Ми до школи так хотіли,

                            Ми не йшли – сюди летіли!

 

Ослик                 Я – Віслюк. Прийшов учитись,

                            Дуже хочу я змінитись.

                            Бути впертим – всім на сміх,

                            А ледачим – просто гріх.

                            Хочу все на світі знати

                            І характер поміняти.

                            До науки впертим буду,

                            А про лінь свою забуду.

 

Півник                Ми прийшли в Країну Знань,

                            А тому потрібно вчитись

                            І дружити, а не битись,

                            І тому хай кожен знає –

                            Знань багато не буває.

«Лісові звірята» виконують пісню «Чому вчать у школі» (муз. В. Шаїнського).

Ведмедик           Я до школи теж хотів,

                            Та в гущавину забрів.

                            Там ото медку наївся,

                            Ледь було не запізнився.

                            А у школі ж так цікаво,

                            Тут життя проходить жваво!

                            Будемо не тільки вчитись,

                            А зумієм й подружитись.

 

Знайомство з однокласниками.

Учитель   

Ось і настала хвилина знайомства для нас з вами. Я відчуваю, як ваші маленькі сердечка надзвичайно сильно і часто б’ються від хвилювання.

Закрийте, будь ласка, оченята. Покладіть долоньки на нього, відчуйте тепло вашого сердечка у своїх долоньках. Наповніть його рожевим промінчиком та ніжністю, добром.

Відкрийте очі. Подивіться один на одного. Посміхніться, передайте свою посмішку, тепло і добро ваших сердець іншому. Візьміть товариша по парті за руку і вийдіть до дошки.  Утворимо велике-велике коло. А тепер давайте знайомитись.

Вправа «Привітання»

Учні вітаються з усіма за руку (за годинниковою стрілкою) називаючи своє ім’я. Приклад вітання подає учитель: «Мене звуть Юлія Павлівна». Після знайомства хором повторюють за вчителем слова:

У нас немає «Ти»,

У нас немає «Я».

Ми тепер одна –

Єдина шкільна сім’я.

Далі діти рухаються по колу, співаючи під фонограму приспів пісні Н.  Яремчука «Родина».

Родина, родина –  від батька й до сина,

Від матері доні добро передам.

Родина, родина – це вся Україна

З глибоким корінням, з високим гіллям.

Учитель             Знову казка кличе нас,

                            До загадок прийшов час.

                            Хто загадки відгадає,

                            Той науку добре знає.

Загадки загадують «Лісові звірята».

 

Білочка              В сумці зошити, буквар.

                            Хто до школи йде?...  Школяр

 

Лисичка             Водить букви і слова

                            Отака цікава штучка.

                            В руці виблискує здаля

                            Нова гарненька… ручка

 

Іжачок                Хто скликає на урок?

                            То дзвенить шкільний …дзвінок

 

Зайчик               Ось до класу всіх скликає

                            Голосистий цей дзвінок.

                            І ми радо поспішаєм

                            Не в садок, а на … урок

 

Білочка              Дає здоров’я спорт,

                            Вагу – солодкий торт.

                            Мед – працьовиті бджоли,

                            Знання глибокі  – …школа

Учитель   Школа – будинок знань. Це – велика дитяча країна, в ній відкривається білий наш світ. Тут пізнає себе кожна дитина, розвивається, знаходить друзів і почуває себе дуже щасливою. До вашої уваги виступ однокласників.

Учні декламують вірш Р. Петровської «Моя школа». Під час виступу демонструється презентація про загальноосвітній навчальний заклад.

 

1 учень               Є багато шкіл на світі,

                            Школи нові, школи світлі,

                            Та одна з них наймиліша,

                            А яка скажу вам я:

                            Лишнянська школа моя!

 

2 учень               В ній великі світлі класи,

                            Милі й добрі вчителі.

                            В ній веселі й щирі діти,

                            Вони друзі всі мої.

 

 3 учень              В нашій школі нас навчають

                            І співати й танцювати,

                            Твори гарнії писати

                            І задачі розв’язати.

 

4 учень               Приїжджайте до нас гості

                            І побачите самі,

                            Що красивішої школи

                            Не знайти на всій землі.

Лісовичок          – А тепер всі запрошуються до лісового танку.

Музична фізкультпауза.

 

Інсценізація «Яка стежка найкраща?»

 

Лісовичок          Поки ми з вами танцювали, засперечалися лісові звірятка, яка стежка найкраща. Ось послухайте їхню розмову.

Білочка              Найкраща – до магазину, там є шишки.

Зайчик               Ні, до школи, – там є мої друзі.

Їжачок                Ні, в садок, – там повно груш та яблук.

Лисичка             Ні, у поле, – там простір широкий.

Лісовичок          А, давайте запитаємо у Сови, вона у нас найрозумніша!

Звірята запитують її хором.

  • Яка стежка найкраща?

Сова лагідно дивиться на звіряток і відповідає:

  • Додому, малята! До рідного дому!

Учитель  А як називається наш рідний дім? 

 

Тематична павутинка «Рідний край» з коментуванням вчителя.

         Лишня                                                                      Батьківщина                   

Рідний край                       

 
 
 
 

 
 
 
 

 

Україна                                  Мій дім                             Моя сім’я

                  

Хлопчики й дівчатка промовляють слова. Вчитель прикріплює картку й коментує значення цього слова.

Україна – це земля, на якій народилися ми, наші батьки, дідусі й бабусі, де поховані наші предки. Тому для нас вона свята.

         Батьківщина – це найдорожче і найсвятіше місце на Землі й у нашому серці, все те, що найбільше любимо і шануємо. Це наша рідна земля, наша домівка, наші найрідніші: мама, тато, родина, сім’я. Це ми з Вами.

         Дім – це дитячий сміх, материнська пісня, батьківська сила, дідусева казка, бабусина ласка. Де навіть чайник співає від щастя.

         Родина, сім’я – тепло люблячих сердець, блиск щасливих очей, доброта, вірність, дружба, взаєморозуміння, підтримка, де матерям і батькам виявляють любов і пошану.

         Школа – будинок знань, у якому навчаються, щоб в майбутньому приносити користь собі, своїй родині, своїй Батьківщині.        

         Село Лишня – моє рідне село, де народився, живу  і його люблю.

        

Учитель                       Україно моя, Україно!

                                      Доля в тебе непроста.

                                      Та для мене ти у світі єдина,

                                      Матір рідна, пречиста й свята.

Погляньте на зображення. Це – серце України. (На жовто-блакитному прапорі зображення серця, уквітчане червоною калиною). Наша країна, як і кожна людина, має серце. Воно б’ється, тріпоче, радіє, коли добре і весело живеться її громадянам, а іноді й плаче від горя і страждань. Без нього Батьківщина не може жити, бо воно у неї одне, єдине. Ангел-охоронець  завжди оберігає його. Тому пропоную кожній родині на згадку про сьогоднішній урок створити свого ангела-охоронця, який буде охороняти вас  протягом усього навчання(Батьки разом з дітьми виготовляють ангела за заздалегідь підготовленими шаблонами. У цей час «Лісові школярі» декламують вірш, тримаючи виріб з ангелом ).

 

Білочка        

Мій охоронець... Ангеле  прекрасний,

Оберігай мій спокій і життя.

Радію, коли бачу сонце ясне,

І з вдячністю Тобі радію я.

 

Іжачок   

Ти мій єдиний і завжди зі мною,

Оберігаєш, коли міцно сплю,

Моя душа, в якій нема спокою,

Мій Ангеле, збережи її, молю...

 

Учитель    Співає серце України! Почуло, що  ваші ангели-охоронці завжди будуть оберігати вас, вашу родину і нашу Вітчизну.  Любі діти, в кожної людини є свої мрії  про щасливе життя. Вони обов’язково здійсняться, якщо ви будете цього всім серцем і душею бажати. Не чиніть зла, не приносьте смутку, робіть лише добрі справи. Гордіться і любіть свій рідний край, свою мову, культуру свого народу.

А зараз пропоную вийти на шкільне подвір’я.

Учитель роздає школярам повітряні кульки і клас згуртовано виходить на шкільне подвіря.

 Учитель   Закрийте, будь ласка, свої оченята, загадайте бажання. Це буде ваш секрет, ви його нікому не розказуйте. Тихесенько  підійміть свої рученята вгору,  думайте в цей час про своє бажання, і, нумо, всі разом розіжмемо свої рученята і відпустимо кульки.

Діти випускають кульки, дивляться на них і радіють побаченому.

Учитель    Я переконана, що ваші бажання обов’язково здійсняться! Хай щастить вам у всьому.

Діти повертаються до класу.

Учитель    А тепер, як годиться за українським звичаєм, я пригощаю всіх українським короваєм.

Коровай шишкастий і рум`яний,

Ліг на вишитий рушник.

А на тому короваї – солі білої дрібок.

Коровай прийшов із поля,

Це не тільки коровай,

В ньому труд і тата, й мами,

Що збирали урожай.

Працьовитими руками

Пахне красень коровай.

Короваєм пригощаються всі присутні.