Екскурсія на озеро (методична розробка для учнів 4-6 класів)

Екскурсія на озеро

Підготувала вчитель початкових класів

Козіонна Надія Василівна

Глухів, 2011

 

Тема. У гості до озера

Мета. Ознайомити учнів із рослинним і тваринним світом озера рідного краю. Формувати в учнів поняття «озеро» й «болото». Збагатити знання учнів про найбільші озера України. Дпомогти з’ясувати, яке значення мають озера в житті людини. Розкрити значення перебування на свіжому повітрі для зміцнення і охорони здоров’я. Сприяти розвитку спостережливості, уяви. Виховувати бережне ставлення до водойм.

Тип уроку: Урок – екскурсія.

План екскурсії

І. Хвилинка спостережень

ІІ. Підготовка учнів до екскурсії

ІІІ. Проведення екскурсії

  1. Розповідь учителя
  2. Спостереження за рослинним світом
  3. Спостереження за тваринним світом
  4. Пошукова робота
  5. « Цікавинки» про озера
  6. Охорона озер та зміцнення здоров’я людей

IV. Підсумок екскурсії

V. Домашне завдання

Хід екскурсії

І. Хвилинка спостережень

- Яка зараз пора року? Який місяць?

- Назвати число.

- Яке сьогодні небо? Чи був вітер?

- Чи були опади вранці?

- Назвати температуру повітря.

ІІ. Підготовка учнів до екскурсії

1. Ознайомлення учнів із девізом уроку:

Будемо в навколишній мандрувати,

будемо рідну природу вивчати!

Тож побажаєм удачі

й спостережливості для нас.

За роботу, в добрий час!

2. Повідомлення теми і мети екскурсії. Відгадування загадки: Стоїть корито, повне води налито. (Озеро)

3. Інструктаж із техніки безпеки під час перебування біля озера.

4. Ознайомлення учнів із метою екскурсії

    - проспостерігати за рослинним і тваринним світом озера;

    - порівняти озеро й болото;

    - дізнатись побільше цікавого матеріалу про озера рідного краю.

5. Вручення квитків-завдань по підгрупах для самостійного спостереження.

ІІІ. Проведення екскурсії

1. Розповідь учителя

Огляньте водойму. Де ми знаходимось? Так, ми знаходимось біля Павлівського озера. А хто з вас знає, як воно утворилось? Давайте пригадаємо, як утворюються озера? (Розповіді учнів). Давайте оглянемо, чи є в цьому озері витік? Так, звичайно, є. Як на вашу думку, це добре чи це небажане для озера явище? Чому ви так гадаєте?

2. Розгляньте прибрежну зону озера. Що ви там бачите? Які дерева ростуть побіля озера? Подивіться на ті рослини, які ростуть в озері. Як ви гадаєте, чому вони там саме ростуть? Наз-віть рослини, які ви добре впізнали: Так, рогіз, хвощ болотяний, осока тощо.

     - Чому осока і рогіз високі та соковиті?

     - Що дає змогу їм довго бути зеленими, незважаючи на зміну окремих пір року? Роздивіться будову рослини рогіз.

     - Який корінь? Як виглядає стебло? Саме там є повітряні порожнини із них рослина бере повітря для диханя. Яке стебло всередині? На що схожі листки?

Подумайте і скажіть, чи корисні озеру ці рослини, чи від них є шкода? Як тварини використовують у своему житті високорослі рослині? Чи потрібні їм низькорослі соковиті рослини і навіщо?

3. Проспостерігайте за тваринами озера.

    - Які тварини живуть на поверхні води?

    - Хто побачив і може назвати комах?

Давайте проспостерігаємо за водоміркою. Як вона рухається? Чому її так назвали? Кого вона вам нагадує? Так, павука, який рухається по поверхні озера, як на ковзанах. Які в неї ноги? Яке забарвлення і чому? Розгляньте вертячку? На кого схожа? Так, цей жук весь час крутить-

ся. Рухається вертячка значно швидше водомірки. Яких комах найчастіше можна зустріти над озером? Так, це різноманітні метелики, які є окрасою зовнішнього середовища. А що вони тут роблять?

    Розгляньте «зелені острівці» вдалині. З чого вони утворені? Так, вони утворені з дрібнень-

ких рослин.

    Розглянемо ряску. Вона відіграє велику роль у житті озера. Ряска вбирає вуглекислий газ і виділяє багато кисню, очищає воду стоячих водойм. Ще цю рослину поїдають водоплавні птахи, ондатри, нутрії. А ще бувають «острівці» із глечиків жовтих, стрілолиста звичайного тощо. Погляньте, чи є такі острівці в озері? А зараз перейдемо в інше місце праворуч, де менше рослинності і спробуємо проспостерігати за іншими мешканцями озера. А відгадати, про кого буде мова, вам допоможуть загадки:

    1) У воді вона живе,

         немае дзьоба, а клює. (Риба)

    2) Має клешні й довгі вуса,

        Я і сам його боюся;

        Він щипає, мов гусак,

        Ну, а звуть щипаку ... (Рак)

    3) У воді – жива, а на суші – мертва. (Риба)

    4) У водоймі проживає;

        Цілий день пісні співає.

        Все зелене це малятко,

        Воно зветься ( Жабенятко).

    4. Пошукова робота наукової експедиції.

На початку екскурсії я вам повідомила, що ви є членами наукової експедиції, яка збирає цікаву інформацію про озеро нашого краю. Приступаємо до самостійної вашої пошукової роботи.

      І група           Повинна зібрати рослини для гербарію, із тих рослин які живуть у прибрежній   (високий рівень)     зоні озера.

    ІІ група         Вивчає тваринний світ озера. Ви маєте вписати представників тварин, просте-

 (достатній рівень)     жити і описати їх рухи, пояснити з чим вони пов’язані.

    ІІІ група       Має вибрати окремого представника навколишнього світу озера. Це може бути

 (середній рівень)   як рослина, так і тварина. Об’єкт цей ви повинні описати.

  5. Короткі повідомлення учнів «цікавинок» про озера, які вони готували заздалегідь.

      а) Великі озера України: Світязь, Кундук, Ялкуг, Кагул і Синевір. Найбільше – Ялпуг.

На Глухівщині є Скоропадське і Павловське озера.

   Вони нагадують букву «О». Бувають озера круглі, довгі, серпиком, грушкою. Вони ще бувають з солоною і прісною водою.

      б) На Волині є озеро, яке «дихає». У ньому є два потужних джерела. Вода прозора, смачна і взимку не замерзає.

      в) Є у світі різнокольорові озера. В Італії озеро Лаго де Товел має колір крові. В Туркменії солоне озеро Моллакара міняє свій колір згідно пори року. В Алжирі озеро наповнено чорним кольором і можна писати ним.

      г) Найбільше озеро Росії – Байкал, що означає в перекладі «багате озеро». Його довжина 636 км, ширина 79 км. У світі воно займає восьме місце. Вода прозора, смачна. Багата на рослинний і тваринний світ.

      д) В Кіровоградській області є озеро Шайтан, з якого вода йде фонтаном тому, що горючі гази, що утворились внаслідок посиленого розкладу водоростей на дні озера, починають періодично виштовхувати воду вгору.

      е) Озера Глухівщини спокійні, невеликі, наповнені прісною водою. Як і Скоропадське, так і Павлівське озера утворилися давно. Наповнюються, в цілому, дощовими водами. В них водиься багато риби. Є ондатри, видри. Навесні прилітають водоплаваючі птахи, де в очере-

тах виводять своє потомство. Багато лелек можна проспостерігати, бо їм є що їсти.

  6. Розповідь учителя про охорону озер

Озера потребують захисту зі сторони людини. Адже, якщо про них не дбати, то вони швидко можуть перетворитися в болото. А це ділянка надмірно зволоженої земної поверхні, в якій ростуть вологолюбні рослини. Із болота вже ніколи не буде озера. І рослинний, і тваринний світ озера треба оберігати, бо в природі все пов’язано. Озера є домівкою для багатьох тварин, які живляться рослинністю озера. Якщо один вид зникає, то за собою веде знищення іншого виду. Також біля озера знаходитись і людині корисно. Це тому, що можна подихати свіжим повітрям, можна повідпочивати на лоні природи, проспостерігати за водою, отримати сонячні і повітряні ванни.

   Озеро зміцнює здоров’я глухівчан. Тому біля Павлівського озера завжди так багато відпочиваючих. Це далеко не єдине місце відпочинку в Глухові. Тож не забруднюйте водой-

му сміттям, бляшанками та бутилками! Повертайтеся із відпочинку завжди з чистою совістю. «Я буду природі другом!», - промовляйте в душі.

    IV. Підсумок екскурсії

Підсумкова бесіда.

  • Де ми побували на екскурсії?
  • Які зміни в природі ви помітили?
  • Який рослинний світ озера ви запам’ятали?
  • Назвати представників тваринного світу озера.
  • Як потрібно дбати про охорону життя біля озера.

V. Домашнє завдання.

І група      Впорядкувати в гербарій рослинний світ озера.

ІІ група     Записати ланцюжки живлення окремих представників тваринного світу.

ІІІ група    Зробити науковий опис рослини чи тварини, яка найбільше запам’яталась.