Дистанційне навчання, географія 8 клас, тема "Болота. Підземні води. Водні ресурси України, шляхи їх раціонального використання"

Географія 8 клас

Тема: Болота. Підземні води. Водні ресурси України, шляхи їх раціонального використання

Любі учні!
Наприкінці нашого заняття ви будете:
• Знати поняття: «болото», «підземні води», «артезіанський басейн».
• Вміти порівнювати гідрографічні особливості водних об’єктів.
• Робити висновки щодо необхідності охорони підземних вод України та своєї місцевості.
• Усвідомлювати необхідність раціонального використання води. 

Вивчення нового матеріалу
А сьогодні ми поговоримо про болота…
З сивої давнини люди вважали болота проклятим місцем. Вони не могли пояснити таємниці явищ, які відбуваються на болотах. Відомо, якщо людина або тварина провалювалася в трясовину болота, то вже їх ні дістати, ні відшукати неможливо. 
Люди лякались туманів, які в надвечір’я вітер гонить над болотом. Саме з ними пов’язано безліч легенд про нечисту силу. У сутінках, коли вітер коливає березами, що просвічуються крізь туман, то людині з багатою уявою може ввижатися будь-що. 
З глибини боліт іноді виділяється з сильним бульканням газ метан. На болотах можна бачити таке явище – то в одному, то в іншому місці спалахують бліді зеленуваті вогники. Це відбувається тому, що внаслідок гниття тваринних і рослинних організмів утворюється хімічна сполука фосфору і водню – фосфористий водень, який світиться вночі.
Колись забобонні люди не знали наукового пояснення цих явищ, тому в українських легендах, переказах, казках болота – це завжди згубне місце, де селилися відьми та чаклуни, кікімори та чорти.

Про болота народ склав багато прислів’їв :
• «У тихому болоті чорти водяться»
• «У болото лізти легко, а назад – хоч воли впрягай»
• «У болоті доброї води не напиться»
• «Кому болото, а кому золото»
• «У своїм болоті і жаба співає»
• «Кожна жаба своє болото хвалить»
• «Ліпше своє болото, ніж чуже золото»
• «Болото без купин не буває»

Слід додати, що в різних частинах України болота отримали різні назви. На півночі України їх називають: драговина, купиння, ольшина, мочара, багно, кочкарник, гало, олешняк, мох, мочажник.
1. Цікаво? Ще більше дізнаєтесь, перейшовши за посиланням до відео.
2. Користуючись інформацією переглянутого відео та текстом параграфа 28 підручника (С.Г. Кобернік), заповніть таблицю (таблиця додається):

1) Тип боліт
Верхові 
Низинні
Перехідні
2) Місцезнаходження    
3) Тип живлення    
4) Типова рослинність

Закріплення вивченого матеріалу
3. Прочитайте уривок твору і дайте відповідь на питання: «Болото з усіма величезними запасами пального, торфу  є коморою сонця. Так … гаряче сонце було матір’ю кожної травинки, кожної квіточки, кожного болотяного кущика і ягідки, Усім їм сонце віддавало своє тепло, і вони, вмираючи, розкладаючись, у добриві передавали його у спадщину іншим рослинам, …Але в болотах вода не дає батькам – рослинам передати усе своє добро дітям. Тисячі років це добро під водою зберігається, болото стає коморою сонця, і потім уся комора як торф дістається людині у спадок.» Михайло Пришвін.
Питання: Чи потрібні болота ? Яку роль вони відіграють в природі? Чому автор називає болото «коморою сонця»?
4. Але вода є і під землею. Далі мова піде про неї…перегляньте відео за посиланням.
5. Звичайно ж кожен із вас пив мінеральну воду. Можливо купалися в термальних басейнах? За картами атласу визначте та назвіть найвідоміші джерела мінеральних та термальних вод в Україні.
5. Відшукайте та випишіть до зошита визначення «водні ресурси». Проаналізуйте малюнок 108 ст.139 підручника (С.Г. Кобернік). Оцініть запаси води та їх розподіл на території України.

Підсумки уроку
Закінчи речення: Мене найбільш вразило… Болото в мене асоціюється…

Домашнє завдання
Опрацюйте параграф 28 підручника (С.Г. Кобернік). Напишіть міні-проект на тему: «Користь та шкода від осушення боліт»
Виконані завдання надсилайте відразу!

Розробка  Пащенко Юлії Георгіївни, вчителя географії ОНЗ Гребінківський НВК « ЗОШ І-ІІІ ступенів-ДНЗ», Гребінківської ОТГ Білоцерківського району Київської області

Повністю скачати розробку заняття можна у вкладенні нижче: