Бактерії корисні та шкідливі (Міні-проект з природознавства, 5 кл)

Тема. Бактерії корисні та шкідливі

(Міні-проект з природознавства, 5 клас)

Володимир Гречишкін, учитель географії Новоайдарського обласного НРЦ, Луганська обл.

Актуальність полягає в тому, що бактерії мають мікроскопічні розміри й складаються з однієї клітини, але, на відміну від інших організмів, клітина не має ядра. Одні бактерії харчуються готовими органічними речовинами:  вони надходять з навколишнього середовища через поверхню клітини. Інші бактерії, як і рослини, можуть самі утворювати органічні речовини з неорганічних. Існують групи бактерій, які здатні жити без кисню. Бактерії дуже поширені на земній кулі. Вони присутні в атмосфері, ґрунті, кратерах вулканів, у тілах організмів. Вони виявлені на висоті майже 11 км від поверхні Землі. Бактерії живуть навіть у льодовиках і гарячих джерелах, де температура досягає +90 °С.

Незважаючи на мікроскопічні розміри, роль бактерій у природі величезна. Вони є і корисні, і шкідливі. До корисних належать бактерії гниття, які розкладають органічні речовини відмерлих організмів на неорганічні. Рослини поглинають з ґрунту ці неорганічні речовини й використовують для свого харчування. Завдяки бактеріям гниття на планеті не накопичуються залишки рослин і тварин, а ґрунт збагачується поживними речовинами.

Без корисних бактерій не можна приготувати кисломолочні продукти (сир, сметану, кефір, різні йогурти), заквасити плоди та овочі.

А різні хвороби (ангіну, туберкульоз тощо) викликають шкідливі бактерії.

Мета: розкрити зміст, систематизувати й поглибити знання про одноклітинні організми; узагальнити й розширити знання про корисні та шкідливі бактерії; виховувати позитивне емоційно-ціннісне ставлення до мікроскопічних організмів для запобігання захворювання та використання у діяльності людини.

Головні завдання: навчити знаходити необхідну інформацію в довідкових виданнях із природничих наук та використовувати цю інформацію на уроках з навчальною метою.

Очікувані результати: учні повинні ознайомитися, узагальнити й поглибити знання з цієї теми, підготовити творчий звіт і презентацію про корисних та шкідливих бактерій у природі.

Дослідження: анкетування учнів, робота з літературою, збір інформації, аналіз анкет; робота з ксерокопіями різних джерел інформації та робота з фотографіями.

 

Робота над проектом

І. Початковий етап

Мета початкового етапу:

• об"єднати учнів класу в групи з вивчення теми проекту про роль бактерій у природі;

• підібрати в шкільній бібліотеці джерела інформації про такі мікроскопічні організми, як бактерії;

• провести анкетування учнів з метою виявлення знань з теми та проаналізувати результати опитування;

• розробити критерії оцінювання учнів у роботі над проектом.

Дослідження: анкетування учнів, робота з літературою.

ІІ. Основний етап

На цьому етапі учні збирають джерела інформації з теми в шкільній бібліотеці та Інтернеті, опрацьовують у групах, систематизують і розподіляють між собою навчальний матеріал.

Кожна група учнів готує інформацію з таких питань:

1. Корисні бактерії;

2. Шкідливі бактерії.

Повністю скачати матеріал за посиланням нижче: